Hoe verandert de communicatiemarkt in China onder invloed van COVID?

China is een pionier geworden op het gebied van digitale communicatie, sociale media en mobiele handel, wat een aanzienlijke impact heeft gehad op de wereldwijde PR-industrie. Tegenwoordig passen veel buitenlandse bedrijven Chinese trends aan volgens de regels van hun markten. Met de komst van de COVID-19-pandemie zijn de meeste innovatieve communicatiemiddelen nog relevanter geworden.

China is het eerste land dat alle negatieve effecten van het coronavirus ervaart. De markt van zijn PR-diensten was geen uitzondering. Medio maart maakten de Chinese autoriteiten bekend dat de piek van de uitbraak van coronavirus-infectie voorbij was. Vanaf dat moment is begonnen met het gefaseerd opheffen van quarantainemaatregelen. De economische crisis die volgt op de epidemie is als een domino die de ene na de andere verschillende sferen van de economie verplettert en de PR-markt laat inhalen.

PR en communicatie worden traditioneel gezien als een secundaire functie voor het bedrijfsleven. Niet permanent en vitaal, maar alleen ondersteunend. Dit betekent dat dit in de loop van een economische crisis de eerste is die wordt opgegeven. Als bedrijven het zich echter in de omstandigheden van de ontwikkelde overconsumptie-economie, die we vóór COVID-19 hebben waargenomen, konden veroorloven om van tijd tot tijd en op een overgebleven basis in PR te investeren, en om snel de verkoop te verhogen, gebruikten ze begrijpelijke marketingtools die een bepaald PR-effect geven. , dan moeten ze vandaag onvermijdelijk een nieuwe realiteit onder ogen zien.

Voor de communicatie-industrie is de COVID-crisis zowel een bedreiging als een kans. De dreiging schuilt in de algemene stagnatie van de markt: bezuinigingen op PR-budgetten, personeel en salarisverlagingen. Onze bedrijfstak is ook niet opgenomen in de lijst van bedrijfstakken die getroffen zijn door de pandemie en die overheidssteun aanvragen. Desalniettemin wordt aangenomen dat het de COVID-19-crisis is die een einde zou kunnen maken aan de eeuwige vraag “wat is de rol van communicatie voor het bedrijfsleven”, om de waarde en noodzaak van communicatiediensten te bewijzen.

Het opbouwen van een reputatie – het meest waardevolle bezit van vandaag – houdt onvermijdelijk communicatie in. In de moderne realiteit, wanneer de koopkracht van de bevolking sterk daalt, en elke aankoop zorgvuldig wordt overwogen. Daarom wordt in de COVID-economie het imago van een betrouwbare leverancier het meest gewaardeerd = een ideale basisdienst (product) + het vermogen om te communiceren met een klant (empathie).

PR, dat rechtstreeks van invloed kan zijn op het economische succes van een bedrijf en op het vermogen om op de markt te overleven, wordt een steeds rationelere investering.

De wereld woedt nog steeds van passies over COVID-19, ontdekt in december 2019 in de stad Wuhan in centraal China. De economische gevolgen zijn van invloed op zowel het leven van mensen als op het bedrijf van niet alleen Russische, maar ook Chinese bedrijven.

In een standaardsituatie is februari-maart een redelijk succesvolle periode, vooral vanwege het Chinese Nieuwjaar en feestdagen. Dit jaar maakte COVID-19 echter het eerste kwartaal – de periode van januari tot maart, inclusief de reguliere feestdagen en de Chinese nieuwjaarsvakantie, is beduidend rustiger. In april is het activiteitenniveau aanzienlijk gestegen in vergelijking met andere maanden. De crisis heeft nieuwe kenmerken van het consumentengedrag van de bevolking gevormd, die in de toekomst kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling en transformatie van de communicatiebusiness in het land, ongeacht of het bedrijf een bureau is dat deze diensten aanbiedt of aan de kant van de klant staat.

De pandemie heeft de marktomgeving grotendeels beïnvloed. Het is noodzakelijk om een ​​zeer goed team te hebben, wat een zeer waardevol bezit van het bedrijf is, en om te weten wie de partijen vertegenwoordigt die geïnteresseerd zijn in effectief werk. Als in het verleden veel internationale merken hun belangen in China hadden, in de huidige situatie, wanneer de grenzen zijn gesloten, hebben de activiteiten van deze bedrijven aanzienlijke veranderingen ondergaan.

De Chinese mediaruimte wordt gedomineerd door nieuws over COVID-19, dus de beste manieren om particuliere bedrijven te promoten, zijn digitale en sociale media – bedrijven moeten speciale aandacht besteden aan kanalen zoals Weibo en TikTok. De meest effectieve in China zijn tegenwoordig ook opinieleiders (KOL), die een aanzienlijke impact hebben op de bevolking van het land.

De entertainmentindustrie in China, die bioscopen, theaters, verschillende podia en evenementenlocaties omvat, heeft het meest geleden, wat niet gezegd kan worden over de online entertainmentindustrie. De business van online games en videodiensten floreert terwijl de bevolking gedwongen wordt een “thuis” -levensstijl aan te houden. De vraag is hoe de twee essentiële onderdelen van communicatie in evenwicht zullen zijn en hoe de bedrijfsmodellen van bedrijven zullen veranderen na COVID-19.

Zowel de Chinese als de wereldwijde PR-industrie kampten met bepaalde moeilijkheden. Niettemin zijn het juist deze complexiteiten die voor ons innovatieve kansen openen die eerder bestonden maar niet zo populair waren: live evenementen, verschillende online meetings, virtuele lanceringen van nieuwe producten. Dit is een belangrijke indicator dat er tegenwoordig ook veel vraag is naar communicatiediensten, ondanks de economische moeilijkheden die als gevolg van de crisis zijn ontstaan. Door de moeilijke epidemiologische situatie in veel landen van de wereld staan ​​Chinese bedrijven klaar om hun buitenlandse collega’s en internationale activiteiten op het gebied van communicatie te ondersteunen.

De Chinese communicatiemarkt, die als eerste de klap kreeg van de COVID-19-pandemie, die begin maart van de Azië-Pacific-regio naar Europa en vervolgens naar de Verenigde Staten verhuisde, en de inerte lancering van de economische crisis, stelt de mensheid in staat om nieuwe bedrijfsmodellen te creëren en vergeten oude praktijken, ze aanpassen aan de moderne realiteit. De fase van nieuwe kansen en ontwikkeling van PR is vandaag geopend voor Russische bedrijven.

Globalisering is een niet te stoppen proces. Ja, er heeft zich een werkelijk buitengewone gebeurtenis voorgedaan, waar niemand klaar voor was, maar dit zal de objectieve trends die we al een tijdje hebben waargenomen alleen maar vertragen. Grote merken overschrijden de landsgrenzen, middelgrote en kleine bedrijven zijn ook actief betrokken bij de export – dit alles geeft aan dat communicatieprofessionals ook actief hun eigen competenties moeten opbouwen op de internationale markt. De studie van markten, allereerst, van buurlanden, consumenten, het medialandschap is wat op dit moment van communicatiebureaus wordt gevraagd.

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

webdesign antwerpen

https://webdevelopmentapp.com/nl/