Wapngo
Image default
Zakelijke dienstverlening

Hoe richt u een succesvol directiekeet op in uw bedrijf!

Een PMO (Project Management Office) of gewoon een directiekeet is een organisatiestructuur die de standaardisatie van governance en projectmanagementprocessen bevordert. Het kan een bedrijfs, afdelings- of operationeel karakter hebben en moet projectmanagers begeleiding, methoden en instrumenten bieden om hun projecten uit te voeren. Het corporate PMO omvat alle projecten in uw organisatie, meestal gekoppeld aan de strategie van uw bedrijf. Het departementale PMO helpt op zijn beurt een bepaald gebied om resultaten te leveren door middel van een projectportfolio. Dit is het meest voorkomende type PMO. Het operationele PMO daarentegen is het projectbureau dat uitsluitend een project of programma beheert en meestal aan het einde van het initiatief wordt opgeheven.Het is belangrijk om te benadrukken dat PMO-types niet evolutionair zijn. Elk van hen geeft aan hoe de organisatie haar projecten wil beheersen, en kan zelfs meer dan één type directiekeet in dezelfde organisatie hebben.

Waar is een PMO voor?

Het directiekeet draagt bij aan de consolidatie van de projectdocumentatie. Het draagt ook bij tot de verspreiding van goede praktijken in de organisatie, naast het gebruik van methoden, modellen en instrumenten en de naleving van de richtlijnen en het beleid op het gebied van governance.Het PMO kan werken aan de definitie van en het toezicht op indicatoren met betrekking tot het projectbeheer en het directe beheer van een deel van de projecten op zich nemen. Andere activiteiten zijn onder meer het houden van bijeenkomsten om de communicatie te bewaken en op elkaar af te stemmen en om rapporten over de projecten van de onderneming te genereren.

Functies van een directiekeet

Dus als we de belangrijkste functies van een PMO in een bedrijf op een rijtje zouden zetten, zouden we een soortgelijke lijst hebben:

– Definiëren en herzien van de projectmanagementprocessen;
– Empowerment en ondersteuning van projectmanagers;
– Beheer de eisen en de projectportefeuille;
– Definieer de gebruikte projectmanagementmethoden;
– Het uitvoeren van de prioritering van projecten.

Het is belangrijk om te benadrukken dat het PMO, samen met een commissie voor prioritering, periodieke vergaderingen zou moeten houden om de lijst van initiatieven en hun prioritering te bespreken. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze ceremonies routinematig moeten zijn om ervoor te zorgen dat de juiste dingen op het juiste moment worden gedaan. Voor een fraaie directiekeet kijkt u vooral op de website van Brouwer Nijkerk