Organisaties wereldwijd maken in grote getalen gebruik van IT ofwel informatie technologie. Kijk maar naar de hoeveelheid hardware die dagelijks wordt gebruikt. Bijna elke werknemer in een organisatie heeft bijvoorbeeld de beschikking over een computer en bijvoorbeeld een smartphone van de zaak. De wereld van de IT veranderd echter in een hoog tempo door allerlei nieuwe ontwikkelingen op het gebied van hard- en software. Het kan als bedrijf dus lastig zijn om alle zaken omtrent de IT goed op orde te hebben. Daarom gaan wij het in dit artikel hebben over wat IT nu precies inhoudt, wat de belangrijkste uitdagingen zijn voor organisaties op het gebied van IT en of je dit nu het beste zelf kunt doen of toch beter kunt uitbesteden aan een IT bedrijf. Ook benieuwd geworden naar informatie over dit actuele maar snel veranderd onderwerp, lees dan snel verder. Wat is IT nu precies?IT staat voor informatie technologie. Hiermee worden alle zaken bedoeld op het gebied van telecommunicatie, computers en informatiesystemen. Het draait dus om het uitwisselen van informatie tussen bepaalde apparaten. In Nederland wordt voor informatie technologie ook vaak de afkorting ICT gebruikt. ICT staat voor informatie en communicatie technologie. Het onderscheid tussen de beide stromingen is de laatste jaren sterk vervaagd, daarom worden beide begrippen vaak gezamenlijk behandeld. Alle organisaties maken eigenlijk gebruik van informatie technologie. Bij een kleine onderneming vergt dit weinig inspanning. Kleine ondernemingen maken meestal gebruik van slechts een paar computers en andere apparaten zoals bijvoorbeeld een printer. Deze apparatuur onderhouden en eventueel vervangen wanneer deze aan het einde van haar levensduur is gekomen is een simpele klus. Wanneer het echter om duizenden apparaten gaat, zoals bij grote organisaties het geval is, wordt het beheren van de IT een lastige en tijdrovende klus. Zie namelijk maar eens bij te houden wanneer de hardware aan vervanging toe is, de licenties van de software verlopen en wanneer de opslagcapaciteit van de organisatie zijn maximum heeft bereikt. Belangrijke uitdagingen binnen de IT brancheAangezien informatie technologie in hoog tempo veranderd door allerlei innovaties op het gebied van hard- en software, ontstaan er uitdagingen binnen de IT branche. Wij zullen hieronder de belangrijkste uitdagingen voor het jaar 2020 benoemen en toelichten. Artificial Intelligence Artificial intelligence ook wel kunstmatige intelligentie genoemd staat tegenwoordig aan de vooravond van een gigantische doorbraak. De technologie is de laatste jaren sterk vooruitgegaan en wordt al veelvuldig gebruikt in programma’s zoals bijvoorbeeld spraakherkenning op je smartphone. Denk maar eens aan de applicatie Siri van Apple, deze applicatie gebruikt kunstmatige intelligentie om te kunnen reageren op vragen die de gebruiker aan het apparaat stelt. Ook voor organisaties speelt kunstmatige intelligentie al een grote rol. De technologie kan bijvoorbeeld bedrijfspatronen herkennen en hier bijvoorbeeld belangrijke inzichten uit halen. In de toekomst zal kunstmatige intelligentie steeds slimmer worden en zelfstandig taken kunnen uitvoeren, tot die tijd moeten we het doen met handige applicaties zoals Siri van Apple. Marketingtechnologie Het gebruik van informatie technologie om marketing te begrijpen en toe te passen is de laatste jaren explosief gestegen. Waar er in 2011 ongeveer 150 tools beschikbaar waren, waren dit er in 2018 al ruim 5000. Steeds meer organisaties zijn dus de waarde van het gebruik van marketingtechnologie in gaan zien. En dit is maar goed ook, door het gebruik van marketingtechnologie kan de marketingmanager goede inzichten verzamelen vanuit de gehele customer journey. Hij of zij kan met dit soort technologieën dus grote informatiestromen snel overzichtelijk maken en in kaart brengen. Een veranderende IT cultuur Net als binnen de marketing springen bedrijven ook met hun werkwijze op een traditionele manier om. Organisaties zijn op het gebied van IT nog vooral gericht op het beheersen van de kosten, het verlagen van de risico’s en het verbeteren van de cybersecurity. Dit is echter zonde aangezien een organisatie op deze manier lang niet het volledige potentieel van de IT benut. Constant risico-avers zijn op dit gebied zorgt misschien wel voor een veilig gevoel maar zal niet bijdragen aan de behoeften van de organisatie. Er moet dus goed gekeken worden wat nu precies de IT behoeften zijn binnen een organisatie en hoe de werkzaamheden hierop kunnen worden aangepast. Nu we weten wat informatie technologie precies inhoudt en wat de belangrijkste uitdagingen zijn op dit gebied. Kunnen we verder gaan met de vraag of het nu handig is om IT zelf te doen of dit uit te besteden aan een specialistische organisatie. Eigenlijk zijn er twee simpele vragen die een organisatie zichzelf kan stellen om hierachter te komen:
Indien het antwoord op één van deze vragen nee is dan is het verstandig om alle activiteiten op het gebied van informatie technologie uit te besteden aan een specialistische organisatie. Echter spelen er behalve de bovenstaande punten nog meerdere zaken een rol binnen deze keuze. Zo is het voor de continuïteit van een organisatie handig om de IT uit te besteden. Indien er dan binnen de eigen organisatie dingen mis gaan zal dit geen invloed hebben op de informatie technologie. Dit wordt immers uitbesteed. Verder speelt het risico ook nog een rol bij deze keuze. Indien een organisatie zelf alle zaken op het gebied van IT regelt dan zijn zij ook verantwoordelijk voor alle opgeslagen data zoals bijvoorbeeld vertrouwelijke informatie. Door de IT zelf te doen loopt een organisatie dus risico op het gebied van opgeslagen data. Indien de informatie technologie wordt uitbesteed is dit risico voor de derde partij en hoeft de eigen organisatie hier zich geen zorgen over te maken. Vaak zijn dit soort specialistische organisaties ook beter in staat om de veiligheid op het gebied van IT te waarborgen. ConclusieConcluderend kan er dus gezegd worden dat het voor de meeste organisaties handig is om de IT uit te besteden. Zij beschikken zelf immers niet over de benodigde kennis en willen liever geen risico lopen op bijvoorbeeld een datalek. Naast kennis en mogelijke risico’s spelen nog meer zaken een rol. Wat dacht u van IT diensten die uw werk en zorgen uit handen nemen? IT diensten die uw werk vergemakkelijken, zodat u kunt focussen op hetgeen u goed in bent? Of IT-diensten die u tijd en geld besparen. Een goed voorbeeld hiervan is device as a service van NEG-ITsolutions. Maar zo zijn er nog tal van andere bekende voorbeelden te benoemen die naast veiligheid en kennis ook tijds- en kostenbesparing opleveren. Deze zullen we aan u presenteren in een volgend blog. |