Wapngo

Waarom een handtas van Valentino?

Valentino Garavani – iedereen kent het beroemde Italiaanse luxelabel. Achter het hoogwaardige merk Valentino staat de creatieve modeontwerper Valentino Garavani. Hij leerde zijn ontwerpvaardigheden in Parijs en werd in de jaren zestig beroemd door zijn haute couture avondjurken. Nadat sterren als Audrey Hepburn of Lady Diana door Valentino werden gezien in elegante jurken, werd het merk steeds bekender.

Valentino staat voor elegantie en eenvoudig design. Nadat Valentino Garavani-tassen en andere accessoires had gelanceerd, werd de celebrity-clientèle gespot met beroemde trendy tassen zoals de Rockstud Valentino. Eén ding is duidelijk: Valentino heeft inmiddels een cultstatus bereikt. De mode en de vele designermerken – daar staat Italië om bekend. Het is niet eenvoudig om je te onderscheiden van de concurrentie, maar Valentino is een van die merken die al decennia lang het hart van de vrouw sneller doen kloppen. Maar waarom een Valentino tas?

De oprichter van het modelabel is de Italiaanse modeontwerper Valentino Garavani. Geboren in Milaan in 1932 en in Parijs in 1949 op 17-jarige leeftijd, door middel van een beurs voor modeontwerp. Geïnspireerd door de mode daar en werkend onder verschillende ontwerpers, zoals Guy Laroche, keerde hij terug naar Italië om zijn eigen weg te gaan.

In 1959 richtte hij samen met Giancarlo Giammetti zijn eerste modelabel op. Het was in deze tijd dat hij zijn eerste creaties maakte. Naast zijn elegante avondjurken voor vrouwen is Valentino Red tot op de dag van vandaag beroemd. Het merk werd vooral populair omdat beroemde persoonlijkheden als Audrey Hepburn en Lady Diana deze jurken droegen.

In de jaren zeventig van de vorige eeuw werden naast opvallende avondjurken, mannencollecties en het nummer 1 Valentino parfum gecreëerd.

In de jaren 2000 begon het modelabel echter te haperen. Het gewenste succes kwam er niet en daarom ging de oprichter Valentino Garavani in 2007 met pensioen. Sindsdien staat de geschiedenis van het bedrijf vooral bekend om de voortdurende wisseling van eigenaars en hoofdontwerpers. Het is echter nog maar de vraag of de heropleving als een van de meest gerespecteerde merken succesvol zal zijn.